Naar hoofdinhoud Naar hoofdnavigatiemenu

Ivo is van het structureren van succesvolle infraprojecten

Het verhaal van Ivo

“Door de informatie die ik structureer, kunnen we echt samen de stad maken.”

Aan een metrolijn, nieuwe riolering of een weg of brug, gaat heel veel uitzoekwerk vooraf voordat het ook maar tot een ontwerp of realisatie komt. Aan Ivo Sipman als Systems Engineer om alle projectinformatie vroegtijdig te verzamelen, analyseren en structureren. Zodat zijn collega’s efficiënt kunnen werken en de Rotterdammer in een vroeg stadium mee kan denken. Wat het ook nog eens leuker maakt voor iedereen.

Waarvan word je enthousiast in je werk?

De combinatie van werken aan projecten en de innovatieve manier waarop we dat doen. Ik vind het echt gaaf om bij te dragen aan het succes van projecten, zoals de metro bij Hoek van Holland die straks naar het strand rijdt. En alles wat ervoor nodig is om te komen tot een goed resultaat. Door de informatie die ik verzamel en analyseer kunnen we intern leren en steeds blijven groeien: we kunnen beleid beter maken, nieuwe standaarden ontwikkelen, bewoners steeds beter betrekken bij wat er in de stad gebeurt. Zodat we echt samen de stad maken.

Gemeente Rotterdam loopt voorop in digitalisering in de bouw; we werken dan ook met heel innovatieve systemen. En dat is nodig gezien de grote opgaven waar de stad voor staat: het woningtekort, de energietransitie, het klimaat. Willen we dat goed doen en niet achteropraken, dan moeten we blijven innoveren. Daarom neem ik ook deel aan werkgroepen en netwerken om nieuwe ontwikkelingen op het gebied van Systems Engineering te helpen ontwikkelen.

Waarin maakt een Systems Engineer het verschil?

Eerst halen we de behoeften en wensen op bij collega’s, bewoners en andere betrokkenen, zoals de RET of nutsbedrijven. Pas dáárna gaan we aan de slag met een ontwerp en technische oplossingen. En dus niet andersom. Dat is echt wel anders dan vroeger. Niet alles kunnen we meenemen en oplossen. We hebben te maken met regels, budget en soms ook tegenstrijdige belangen waar we uit moeten zien te komen. Maar we blijven met alle partijen in gesprek hoe we tot bepaalde keuzes gekomen zijn. Daarmee maken we echt het verschil.

We moeten blijven innoveren. Daarom zit ik in netwerken om Systems Engineering verder te ontwikkelen.

Waar ben jij van?

Door de structuur die ik aanbreng kunnen we de informatie van complexe projecten, zoals de aanleg van een metrolijn, beheersen. En kan ik zo mijn steentje bijdragen aan een succesvol resultaat voor iedereen: collega’s, samenwerkingspartners en de Rotterdammer.

Aan welk moment in jouw werk denk je met trots en plezier op terug?

Bij Metro aan Zee zijn we in een vroeg stadium naar de RET gestapt om te praten over de informatiebehoefte ten aanzien van beheer en onderhoud. Door vroegtijdig de wensen op te halen wisten we zeker dat we het juiste deden en konden samen met de aannemer zorgen dat de overdracht zo soepel mogelijk verloopt. Iedereen van tevoren erbij betrekken maakt het niet alleen veel efficiënter maar ook leuker. We voeren echt leuke gesprekken met elkaar en door zo samen te werken, blijft de communicatie goed en is iedereen bereid een stapje extra te zetten. We kregen complimenten van de RET over het proces en de manier van samenwerken. Dat geeft zoveel energie. Zo belangrijk is werkplezier, dat willen we nog wel eens vergeten.

Een ander voorbeeld is Reyeroord. In die wijk moet de riolering vervangen worden en wordt gewerkt aan een veilig en duurzaam stadsverwarmingsnet. Doordat toch alles open moet en opnieuw opgebouwd moet worden, zijn we naar bewoners gestapt met de vraag: hoe kunnen we jullie wijk leuker maken en in het kader van duurzaamheid meteen het beste doen voor de toekomst? Bewoners zijn echt blij dat ze in dit stadium mee kunnen denken over de toekomst van hun wijk.

De gemeente loopt voorop in digitalisering in de bouw en dat maakt deze baan heel interessant.

Waarom is de gemeente Rotterdam dé plek om te werken?

Ik ben van een commercieel bureau overgestapt naar de gemeente omdat hier in innovatie zoveel mogelijk is. Het ingenieursbureau van de gemeente staat erom bekend. En binnen de gemeente krijg je alle kansen om te blijven ontwikkelen en door te groeien. Er is een enorme diversiteit aan collega’s en er is een speciaal netwerk voor jonge ambtenaren met veel leuke activiteiten. En hier werk ik natuurlijk direct voor mijn stad, voor en met de Rotterdammer. Als geboren en getogen Rotterdammer is dat het mooiste wat er is.

Wat wil je een nieuwe collega meegeven?

Ik moest zelf even wennen aan het idee dat ik nu ambtenaar ben. Laat je vooral niet afschrikken door dat cliché; de praktijk is echt anders. Gebruik het vooral om er goede grappen onder vrienden mee te maken. Hier werk je met de meest innovatieve modellen en systemen en kun je vormgeven aan het verder ontwikkelen van Systems Engineering. Dat alles in een superleuk team. Hoe tof is dat!

Meer verhalen lezen?

Ik ben van adviseren op basis van uitgebreid bodemonderzoek

Het verhaal van Raymond

Lees meer

Vergelijkbare vacatures

  • HBO, WO
  • 36 uur
  • Verkeer & Vervoer
  • € 3090 - € 4671 p.m.
  • HBO
  • 36 uur
  • Sociaal/Maatschappelijk
  • € 3090 - € 4671 p.m.
  • HBO
  • 36 uur
  • Sociaal/Maatschappelijk
  • € 3090 - € 4671 p.m.