Naar hoofdinhoud Naar hoofdnavigatiemenu

Sylvana is van een impact maken op persoonlijk niveau

Het verhaal van Sylvana

“Net even dat stapje extra zetten, dat vind ik heel belangrijk.”

Al tijdens haar opleiding Sociaal Juridische Dienstverlening wist Sylvana dat ze bij de gemeente Rotterdam wilde werken. Nadat ze er stageliep en afstudeerde wist ze het zeker: ze wil inkomensconsulent worden. Vanuit deze rol legt Sylvana veel persoonlijk contact met de Rotterdamse burgers, waardoor ze weet wat er écht bij ze speelt.

Hoe ga je precies te werk als inkomensconsulent?

‘Als inkomensconsulent beoordeel ik het recht op bijstand op grond van de Participatiewet. Ik ga daarbij heel gestructureerd te werk. Ik wil duidelijk en transparant zijn naar burgers toe, dus ik heb graag veel persoonlijk telefonisch contact. Opbellen hoeft niet bij ieder dossier, maar dat doe ik vaak wel. Ik wil weten wie iemand is. Als ik lees dat iemand bijvoorbeeld een nieuwe baan heeft, dan bel ik even om te feliciteren en te vragen hoe het gaat op werk. Daarna vertel ik dat ik gegevens nodig heb om het recht opnieuw vast te kunnen stellen. Bij het opvragen van stukken is bellen veel minder afstandelijk dan het sturen van een brief. Vaak bel ik de burger voorafgaand even om uit te leggen wat voor stukken ik nodig heb. En soms kunnen klanten bijvoorbeeld geen brieven lezen, dan is bellen sowieso beter.’

Hoe helpt dat persoonlijke contact jou in je werk?

‘Daardoor voelt de burger zich gehoord en betrokken. Net even dat stapje extra zetten, dat vind ik heel belangrijk. Dat soort dingen maken het verschil, en voor mij is het een kleine moeite. Soms neem ik ook even polshoogte wanneer een klant niet reageert op een verzoek. Dan kan bijvoorbeeld blijken dat zo iemand in het ziekenhuis ligt. Met een belletje is dat meteen duidelijk, in plaats van dat ik direct een boete opleg. Dat persoonlijke contact heeft uiteindelijk als resultaat dat ik de rest – waar het uiteindelijk om gaat – ook makkelijker kan bespreken met een klant. Het is niet alleen fijner en efficiënter voor de burger, maar ook voor mij.’

De gemeente Rotterdam luistert echt naar me. Daardoor kan ik me blijven ontwikkelen.

Wat vind je het leukst aan je werk?

‘Ik kan echt een verschil maken op individueel niveau. Financiën zijn natuurlijk heel belangrijk voor mensen, net zoals voor jou en mij. Het is dankbaar werk en dat geeft me veel voldoening. En je zou denken dat we alleen maar bezig zijn met het beheren van inkomens, maar dat is het zeker niet alleen. Ik houd me bijvoorbeeld ook bezig met mensen die gaan scheiden of trouwen, een erfenis krijgen of gaan emigreren. Dat maakt het heel afwisselend en leerzaam. Geen dag is hetzelfde.’

Wat maakt de gemeente Rotterdam voor jou zo’n fijne werkgever?

‘Ik heb altijd al bij een overheidsorganisatie willen werken – vanwege de grootte, de impact en de variatie aan werkzaamheden. Bij de gemeente Rotterdam luisteren ze naar mijn wensen en denken ze met me mee. Niet alleen de organisatie en de burgers worden er beter van, maar ik ook. Je krijgt hier alle ruimte om jezelf verder te ontwikkelen, zoals door het volgen van extra cursussen of trainingen. Mijn doel is nu om mijn mandaat te halen als inkomensconsulent, waarmee ik officieel bevoegd ben om in naam van de gemeente Rotterdam besluiten te nemen. Dan kan ik later eventueel doorgroeien naar senior. Ik wil blijven groeien binnen de gemeente Rotterdam.’

Meer verhalen lezen?

Ik ben van meedenken met de Rotterdamse burger

Het verhaal van Melanie

Lees meer

Vergelijkbare vacatures

  • MBO
  • 36 uur
  • Sociaal/Maatschappelijk, Werk
  • € 2255 - € 3301 p.m.
  • HBO, WO
  • 36 uur
  • Werk
  • € 2865 - € 4208 p.m.