Na haar bachelor en master landschapsarchitectuur aan de hogeschool Van Hall Larenstein en de Wageningen Universiteit werkte Yolanda onder meer 16 jaar bij een groot ingenieursbureau. Drie jaar geleden besloot ze de sprong te wagen van een commercieel bureau naar een publieke organisatie.
“Ik wilde graag aan de andere kant van de tafel zitten, de opdrachtgeversrol ontdekken en meewerken aan opgaven vanuit een grote gemeente. Daarnaast wilde ik ook graag ontwerpen aan een grote stad en samen met bewoners bepalen wat goed is voor hun stad. En dan het liefst voor een grote stad als Rotterdam, omdat er veel kan en veel gebeurt.”
“In Rotterdam vind je een enorme diversiteit aan opgaves: pleinen, speelplekken, straten in woonwijken, maar ook stadsparken, havens, rivieroevers en polders. Als landschapsarchitect bij de gemeente Rotterdam werk je meestal voor een bepaald gebied. Voor mij is dat het noordwesten: van Hoek van Holland tot en met Prins Alexander, maar ook Pernis, Rozenburg en een van de grootste transitieopgaves van dit moment, het Merwe-Vierhavengebied (M4H). Het ene moment ben ik dus bezig met het herontwerpen van havens of straten en het andere moment sta ik met mijn rubberlaarzen in de Schieveense weidevogelpolder om onderzoek te doen naar een nieuw wandelpad. Als landschapsarchitect kun je hier echt je hart ophalen met zo veel stedelijke én landschappelijke vraagstukken.”
Tijdens het eerste gesprek voelde ik al een klik. Er was oprechte interesse in wie ik ben en wat ik kan.
“Eind vorig jaar is de metrolijn naar Hoek van Holland in gebruik genomen, de Hoekse Lijn. Nu is de eindhalte nog Hoek van Holland Haven; over een paar jaar komt daar de halte Hoek van Holland Strand bij. De spoorlijn loopt deels onder het duinlandschap door en komt er ook in te liggen, maar mag het natuurlijk zo min mogelijk verstoren. Het project komt tot stand vanuit verschillende inhoudelijke sessies waaraan ik deelneem met onder meer de RET, Rijkswaterstaat, Zuid-Hollands Landschap, ingenieurs, waterspecialisten, ecologen, bewoners, ondernemers en zelfs cultuurhistorici. Ik luister naar de verschillende standpunten om zo tot een integraal ontwerp te komen. Daarnaast denk ik mee over de beplanting, verharding en verlichting. Erg interessant om te werken aan een project waarbij veel verschillende belangen spelen. En om ervoor te zorgen dat Rotterdammers over niet al te lange tijd in het centrum kunnen instappen, en binnen een half uur op het nieuwe Zeeplein staan!”
"Allereerst mijn collega’s. Ik werk met hele bevlogen en creatieve specialisten zoals stedenbouwers en landschapsontwerpers die veel kennis van zaken hebben. Geregeld zitten we in een vakgroep- of ontwerpoverleg om die kennis te delen en elkaar te inspireren. Daarnaast krijg je hier de ruimte om te ontdekken waar je hart ligt. Wil je visies maken, op structuurniveau de grote lijnen bepalen of juist gedetailleerde ontwerpen maken? Zelf ben ik bijvoorbeeld doorgegroeid naar de functie van gebiedssenior. In deze rol coach ik een team van landschapsarchitecten aan op inhoudelijk niveau. Bij de gemeente Rotterdam ben je niet alleen de architect van de stad, maar ook de architect van je eigen loopbaan."