Naar hoofdinhoud Naar hoofdnavigatiemenu

Terence is van complexe vragen over mobiliteit beantwoorden

Het verhaal van Terence

“Ik zorg ervoor dat de stem van de Rotterdammer wordt gehoord op de afdeling.”

Veel mannen zijn volledig into auto’s, maar er zijn er maar weinig die van hun hobby hun beroep maken. Terence Felipa studeerde Automotive Engineering, deed onderzoek naar deelmobiliteit en werkte bij verschillende grote autobedrijven. In 2019 maakte hij de overstap naar de gemeente Rotterdam als adviseur mobiliteit.

Waarom ben je voor de gemeente Rotterdam gaan werken?

‘Rotterdam is echt mijn stad. Het leek me fantastisch om mee te denken over de toekomst van Rotterdam en een e-mailadres te hebben dat eindigt op @rotterdam.nl. Welke Rotterdammer wil dat nou niet?! De banen die ik heb gehad bij verschillende autobedrijven waren interessant, maar ik wilde op een hoger, meer beleidstechnisch niveau nadenken over (deel)mobiliteitsvraagstukken. Daar komt nog bij dat ik in het verleden ook een hele leuke stage heb gedaan bij Roteb Lease – een bedrijf van de gemeente Rotterdam dat was gespecialiseerd in het onderhouden en verhuren van bijzonder materieel zoals reinigingsvoertuigen en ambulances, nu de afdeling Vervoer & Materieel. Werken bij de gemeente was me dus niet onbekend. En toen ik de vacature van adviseur mobiliteit voorbij zag komen, was de keuze snel gemaakt.’

Wat doe je precies als adviseur mobiliteit?

‘Ik beantwoord voornamelijk vragen van bewoners op het gebied van mobiliteit. Denk aan onderwerpen als betaald parkeren, te hard rijden en geluidsoverlast. Het gebied waarvoor ik verantwoordelijk ben is flink: niet alleen Rotterdam-Zuid, maar ook Pernis, Hoogvliet, Rozenburg en Hoek van Holland. Dit betekent niet alleen veel meldingen, maar ook het stratenboek van Rotterdam een beetje uit je hoofd leren. Toen ik hier net werkte, fietste ik vaak ’s avonds door mijn gebieden om voor mij nog onbekende plekken beter te leren kennen.’

Naast mijn werk als gebiedsondersteuner doe ik onderzoek naar smart mobility.

Heeft deelmobiliteit nog een rol in jouw werk?

‘Naast mijn werk als gebiedsondersteuner zit ik in een projectgroep met als thema smart mobility. Hierin onderzoek ik met meerdere specialisten binnen de gemeente hoe we in de toekomst kunnen inspelen op next level mobiliteitsvraagstukken. Denk aan zelfrijdende bussen, slimme verkeerslichten die kunnen communiceren met auto’s of geo fencing. Met deze laatste techniek hebben we bijvoorbeeld een tijdje terug een pilot met BMW gedaan. Hybride auto’s die de green zone, de Rotterdamse binnenstad, binnenreden, schakelden automatisch naar de elektrische modus. Dat scheelt uitstoot en brengt de binnenstad een stukje dichter bij zijn uiteindelijke eindbestemming als zero-emissiezone. We kunnen natuurlijk niet in de toekomst kijken, maar Rotterdam wel zo goed mogelijk voorbereiden op wat zal komen. De vraag welke plek de auto krijgt in die toekomst vind ik erg interessant. Dus ja, ik houd me nog steeds bezig met deelmobiliteit, maar dan nóg een stapje verder!’

Wat vind je leuk aan je werk?

‘Allereerst de diversiteit. Het ene moment ben ik met Rotterdammers aan het bellen en het andere moment zit ik over smart mobility te brainstormen. Ik vind het leuk om mensen te helpen, maar ook om vanuit mijn automotive-achtergrond boven op de laatste ontwikkelingen te zitten en nieuwe dingen te leren over infrastructuur en verkeer. Daarnaast vind ik de gemeente Rotterdam als werkgever erg prettig. Ik krijg hier alle ruimte om mezelf te ontwikkelen en te ontdekken wat ik leuk vind. Dat is me heel veel waard.’

Meer verhalen lezen?

Annemarie en Dennis zijn van een beter bereikbaar Rotterdam

Het verhaal van Annemarie & Dennis

Lees meer

Yolanda is van het ontwerpen van een leefbare en duurzame stad

Het verhaal van Yolanda

Lees meer