Naar hoofdinhoud Naar hoofdnavigatiemenu

Annemarie en Dennis zijn van een beter bereikbaar Rotterdam

Het verhaal van Annemarie en Dennis

“Verbindingen zijn zó belangrijk: ze kunnen een gebied maken of breken.”

Annemarie Brinksma deed een bachelor Bouwkunde en een master Stedenbouwkunde. Dennis Scherpenberg studeerde Bouwkunde en Verkeerstechniek. Wat de twee nog meer met elkaar gemeen hebben? Beiden werken inmiddels als verkeerskundig ontwerper op de afdeling Mobiliteit van de gemeente Rotterdam. Samen werken zij aan een nóg aantrekkelijkere en beter bereikbare stad.

Waarom kozen jullie voor een carrière in verkeer/mobiliteit? En waarom specifiek bij de gemeente Rotterdam?

Annemarie: ‘Met mijn stedenbouwkundige achtergrond heb ik van nature affiniteit met mobiliteit. Een gebied of stad is niets zonder goede verbindingen. En waarom Rotterdam? Tijdens mijn master aan de TU Delft werd Rotterdam altijd als voorbeeld gebruikt door docenten. Daar gebeurt het op stedenbouwkundig gebied! En dat is helemaal waar: het is een grote stad met ongekende mogelijkheden op het gebied van mobiliteit.’

Dennis: ‘Wat Annemarie zegt: mobiliteit is essentieel voor een gezonde en aantrekkelijke stad. Ruim twintig jaar geleden ben ik als verkeerskundige aan de slag gegaan en sindsdien heb ik nooit meer iets anders gewild. Ik ben net zo verliefd op mijn vak als op mijn stad: ik ben een geboren en getogen Rotterdammer. Dus toen ik de kans zag om ook echt voor mijn stad te werken, heb ik die met beide handen aangegrepen.’

Wat doen jullie zoal als verkeerskundig ontwerpers bij de gemeente Rotterdam?

Annemarie: ‘Verkeerskundig ontwerpers vertalen verkeerskundige vraagstukken naar concrete ontwerpen. Dit kunnen kleine vraagstukken zijn zoals het veiliger maken van kruispunten, maar ook ontwerpstudies voor grootschalige en integrale gebiedsontwikkelingen. Ik probeer mijn werkweek altijd te verdelen in uitwerk- en overlegdagen. Op overlegdagen spreek ik veel collega’s zoals landschapsarchitecten, stedenbouwkundigen en projectleiders, maar ook externe partijen, denk aan architectenbureaus en ontwikkelaars. Op uitwerkdagen ga ik lekker schetsen, visualiseren en plannen maken.’

Dennis: ‘In de verschillende projecten die we doen, maken we een deel uit van het creatieve team. Hierin proberen we elkaar te inspireren en te overtuigen, maar vooral ook scherp te houden om tot het beste eindresultaat te komen. Zo komen ook minder voor de hand liggende en unieke opgaves en oplossingsrichtingen voorbij. Wat je als verkeerskundig ontwerper bij de gemeente Rotterdam ook veel doet, is het presenteren van je ontwerpen aan bewoners. Je kunt natuurlijk van alles verzinnen achter je bureau, maar je moet de Rotterdammers er nog wel van overtuigen. Zulke bewoners overleggen zijn altijd uitdagend, inspirerend én leerzaam.’

Als verkeerskundig ontwerper werk je aan opdrachten door de hele stad.

Wat is momenteel Rotterdams grootste uitdaging op het gebied van mobiliteit?

Dennis: ‘Toen Rotterdam na de Tweede Wereldoorlog werd heropgebouwd, stond de auto absoluut centraal. Dit heeft geresulteerd in brede stadsboulevards, drukke verkeerspleinen en heel veel parkeerplekken. Je kon je auto direct naast het stadhuis parkeren! Jarenlang vonden we dit heel belangrijk, tot zo’n tien jaar terug een omslag kwam. Steeds meer mensen komen naar Rotterdam om er te werken, te wonen of te verblijven. Maar als al die schaarse binnenstadruimte wordt ingenomen door auto’s kan dat allemaal niet. Onze grootste uitdaging is daarom het verschuiven van de focus op auto’s naar voetgangers, fietsers en het openbaar vervoer.’

Annemarie: ‘De auto gaat niet helemaal verdwijnen, maar we proberen wel een betere balans te vinden. Het transformeren van Rotterdam op het gebied van mobiliteit is begonnen in de binnenstad. Daarna is het zich als een soort olievlek gaan verspreiden over de rest van de stad. Ik werk zelf voornamelijk in Kralingen-Crooswijk aan het verbeteren van de balans.’

Dennis: ‘En ik werk veel op Zuid. Denk aan de gebiedsontwikkelingen Hart van Zuid, het Stadionpark en de nog te ontwikkelen derde oeververbinding. Dit betekent overigens niet dat je je als verkeerskundig ontwerper toelegt op één gebied in Rotterdam. De stad heeft veel gezichten en type omgevingen. Elk gebied heeft zo zijn eigen kwaliteiten en kenmerken. Als ontwerper kun je over de hele stad worden ingezet of op specifieke ontwerpissues.’

Hoe is het om te werken op de afdeling Mobiliteit?

Annemarie: ‘Het is één groot team. Je pakt nooit iets in je eentje op, maar doet het altijd samen met anderen. En heb je ergens vragen over? Dan staat er altijd wel iemand voor je klaar. We ondernemen veel met elkaar; van uitjes en dartavonden tot het ‘verkeersatelier’, een intern overleg voor ontwerpers waarbij we de koppen bij elkaar steken en sparren over allerlei ontwerpgerelateerde vraagstukken.’

Dennis: ‘Wat ik het allerleukste vind aan het werken bij Mobiliteit, en daarmee natuurlijk ook de gemeente Rotterdam, is dat je hier nooit uitgeleerd raakt. Er werken hier zoveel verschillende specialisten – elke dag leer ik dingen bij, zelfs na 17 jaar! Daarnaast krijg ik hier de kans om op een integrale manier aan grote en ambitieuze projecten te werken. Ik kan me geen interessantere werkplek voorstellen.’

Meer verhalen lezen?

Terence is van complexe vragen over mobiliteit beantwoorden

Het verhaal van Terence

Lees meer

Edward is van duurzamer vervoer en daardoor een duurzamere stad

Het verhaal van Edward

Lees meer

Vergelijkbare vacatures

  • WO
  • 36 uur
  • Verkeer & Vervoer
  • € 3561 - € 5169 p.m.