Naar hoofdinhoud Naar topnavigatiemenu Naar hoofdnavigatiemenu

Jouw favoriete vacatures

Klik op onderstaande functietitel(s) voor meer informatie over deze vacature(s). Je kunt dan ook direct solliciteren.

    Melanie is van meedenken met de Rotterdamse burger

    Voorkeur van Melanie zelf

    Het verhaal van Melanie

    “We zijn ons steeds meer aan het ontwikkelen naar de Rotterdammer tóe.”

    Na een variatie aan banen – van leerplichtambtenaar tot aan een eigen horecaonderneming – is Melanie in 2014 als inkomensconsulent bij de gemeente Rotterdam begonnen. Na een aantal jaar groeide ze door naar de rol van kwaliteitsmedewerker, waarin ze nog steeds elke dag nieuwe dingen leert en haar ambities verder kan ontwikkelen.

    Hoe ben je kwaliteitsmedewerker geworden?

    ‘Ik heb de opleiding Sociaal Juridische Dienstverlening afgerond en ben na een aantal zijwegen als inkomensconsulent bij de gemeente Rotterdam terechtgekomen. Na een tijdje kon ik doorgroeien naar senior, waar ik nog verdiepender bezig was met het bestuursrecht. Toen ben ik op eigen initiatief een extra coachings- en juridische opleiding gaan volgen vanuit de gemeente Rotterdam. Ik wilde niet alleen zelf meer leren over het recht, maar ik wilde het ook goed kunnen overbrengen aan de nieuwere inkomensconsulenten. Na ruim drie jaar begon ik wat uitdaging te missen. Als senior ben je vooral bezig met coachen op werkinstructies, maar als kwalititeitsmedewerker toets ik nu het inhoudelijke werk van de inkomensconsulenten.

    Wat maakt dat werk zo interessant?

    ‘Als kwaliteitsmedewerker zit ik veel meer van buitenaf op de inhoud. Naast het feit dat de eindverantwoordelijkheid bij mij ligt, is het werk is ook heel erg afwisselend en verdiepend. Zo ben ik momenteel bezig met het onderzoeken of ouderen uit Caraïbisch Nederland recht hebben op een ouderdomspensioen, opgebouwd uit een ouder recht. Zulke mensen hebben vaak geen idee dat ze eventueel recht hebben op dat pensioen, dus dat zoeken we dan voor ze uit. Het werk is ontzettend breed. En gelukkig hebben we ook een heel divers team aan kwaliteitsmedewerkers, dus we maken goed gebruik van ieders persoonlijke kennis.’

    Als kwaliteitsmedewerker zit ik echt op de inhoud; dat maakt het heel uitdagend en afwisselend.

    Wat heeft Rotterdam dat andere gemeentes niet hebben?

    ‘De Rotterdamse mentaliteit: niet lullen maar poetsen. Hoe druk we het ook hebben, samen zetten we onze schouders eronder om burgers te geven waar ze recht op hebben. De gemeente Rotterdam is bovendien een hele diverse organisatie. Er werken mensen met allerlei achtergronden en culturen en er is een goede mix van oude garde en nieuwelingen. We zijn als organisatie best een goede afspiegeling van de gemeente – tot aan het management. Dat maakt ons toegankelijker, ook wat betreft taal. Sommige collega’s spreken bijvoorbeeld Arabisch, waardoor we geen tolk hoeven in te huren. We willen echt meedenken met burgers.’

    Kun je dat verder toelichten, dat meedenken met burgers?

    ‘We willen met de mensen samenwerken. Aan inkomensconsulenten geef ik ook altijd het advies dat ze verder moeten kijken; soms kun je iemand bijvoorbeeld wijzen op huur- of zorgtoeslag of doorverwijzen naar een schuldhulpverlener. Wat kun je ze géven, in plaats van alleen maar korten op hun inkomen? Verder zijn we bijvoorbeeld bezig met een onderzoek rondom het opleggen van boetes. Als we namelijk kijken naar hoeveel burgers willens en wetens aan het frauderen zijn, dan zijn dat er heel weinig. Is er daadwerkelijk sprake van schending? En willen we mensen meteen zo’n stempel geven? We zijn ons steeds meer aan het ontwikkelen naar de burger toe, en dat is iets dat we door de hele organisatie heen zien.’

    Meer verhalen lezen?

    Ik ben van een impact maken op persoonlijk niveau

    Het verhaal van Sylvana

    Lees meer