Naar hoofdinhoud Naar topnavigatiemenu Naar hoofdnavigatiemenu

Jouw favoriete vacatures

Klik op onderstaande functietitel(s) voor meer informatie over deze vacature(s). Je kunt dan ook direct solliciteren.

    Carola en Yvonne zijn van Rotterdammers met hulpvragen de eerste antwoorden geven

    Het verhaal van Carola en Yvonne

    “Eigenlijk zijn wij de eerste wagon van de Wmo-trein.”

    Sinds 2015 is de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) van kracht. De Wmo zorgt ervoor dat iedereen kan blijven meedoen aan de samenleving en zoveel mogelijk zelfstandig kan blijven wonen. Gemeentes zijn verantwoordelijk voor het uitvoeren van de Wmo. Trek je aan de bel omdat je hulp nodig hebt? Dan gaan Wmo-consulenten zoals Carola en Yvonne met je hulpvraag aan de slag.

    Kunnen jullie meer vertellen over wat je als Wmo-consulent doet?

    Yvonne: ‘Als je zorg of ondersteuning nodig hebt, zoals begeleiding, woonvoorziening, huishoudelijke hulp of collectief aanvullend vervoer kun je contact opnemen met de gemeente. Telefonisch, maar bijvoorbeeld ook via de VraagWijzer of rotterdam.nl. Wij als Wmo-consulenten screenen jouw aanvraag, bepalen of het onder de Wmo valt en zorgen ervoor dat er een Wmo-adviseur bij je langskomt.’

    Carola: ‘Eigenlijk doen we al het voorbereidende werk voor onze adviseurs. Zij zijn de zorgspecialisten die op huisbezoeken gaan bij cliënten, de mogelijkheden en/of oplossingen onderzoeken en indicaties stellen.’

    Wat moet je allemaal kunnen als Wmo-consulent?

    Yvonne: ‘Er is niet één ideale opleiding die je afgerond moet hebben om Wmo-consulent te kunnen worden. Het is meer een combinatie van verschillende professionele en sociale vaardigheden. Allereerst moet je administratief onderlegd zijn. Als Wmo-consulent werk je vaak aan meerdere aanvragen tegelijkertijd en moet je overweg kunnen met veel verschillende systemen.’

    Carola: ‘Snel kunnen schakelen is ook een pre. Met burgers, andere consulenten, adviseurs, managers en coördinatoren. Daarnaast moet je kunnen omgaan met druk. Dagelijks krijgen we veel terugbelverzoeken. Binnen 24 uur moet je dan een burger terugbellen om antwoord te geven op zijn of haar zorgvragen. Dat zijn harde deadlines.’

    Yvonne: ‘Empathie is ook belangrijk. Hoe acuut een zorgvraag ook is, je kunt het proces niet versnellen. Dat moet je op een begripvolle manier aan iemand kunnen vertellen.’

    Een Wmo-consulent moet administratief sterk zijn, snel kunnen schakelen en inlevingsvermogen hebben.

    Moet je dat allemaal op dag één al kunnen?

    Carola: ‘Als je hier komt werken, kun je rekenen op goede begeleiding van je collega’s. Je leert dus veel on the job. Toen ik als Wmo-consulent begon, mocht ik al na drie maanden zelf een nieuwe collega inwerken. Ik voelde me vereerd!’

    Yvonne: ‘Daarnaast krijg je trainingen die je nodig hebt om je functie uit te kunnen voeren, zoals een telefoon-/agressietraining om te leren hoe je het beste kunt communiceren en je grenzen kunt aangeven.’

    Wat maken jullie zoal mee op een werkdag?

    Yvonne: ‘We krijgen dagelijks telefoontjes van mensen die een melding indienen of vragen naar de status van hun melding. Dat noemen we statusvragen. Dan duik je in de systemen en probeer je mensen zo snel mogelijk gerust te stellen.’

    Carola: ‘Zoals Yvonne al eerder zei, krijgen we soms ook te maken met acute of hele heftige cases. Denk aan mensen die terminaal zijn en om zorg vragen voor de laatste fase van hun leven. Dat is soms even slikken.’

    Yvonne: ‘Gelukkig maken we in ons werk ook hele leuke dingen mee. Als cliënten een kaartje of mailtje naar de afdeling sturen om je te bedanken voor je goede zorgen, dan tovert dat direct weer een lach op je gezicht.’

    Waarom doen jullie dit werk?

    Yvonne: ‘Ik werk nu 25 jaar bij de gemeente Rotterdam. Omdat ik wel van een nieuwe uitdaging hou, heb ik al veel verschillende functies gehad. Sinds september 2018 ben ik Wmo-consulent. Het leuke aan deze functie is dat je de rechterhand bent van de Wmo-adviseurs, maar ook de Rotterdammers helpt die zorg en ondersteuning nodig hebben.’

    Carola: ‘In het verleden heb ik voor mijn eigen familie ook meerdere hulpvragen moeten indienen. Ik ben dus een van die mensen aan de andere kant van de lijn geweest en kan me hierdoor goed inleven. Dit was zeker ook een van de redenen waarom ik heb gesolliciteerd. Ik wilde mijn verleden gebruiken om anderen te kunnen helpen.’

    Ook werken als Wmo-consulent?

    Bekijk onze vacatures

     

    Meer verhalen lezen?
    Ton Legerstee: foto Rene Castelijn

    Ik ben van de stad en van de Rotterdammers

    Het verhaal van Ton

    Ger Vis: foto Rene Castelijn

    Ik ben van dienstverlening op z'n Rotterdams

    Het verhaal van Ger

    Lees meer
    Ton Altanie Ger: foto Rene Castelijn

    Rotterdam en de marathon

    Ze horen bij elkaar

    Lees meer