Naar hoofdinhoud Naar topnavigatiemenu Naar hoofdnavigatiemenu

Jouw favoriete vacatures

Klik op onderstaande functietitel(s) voor meer informatie over deze vacature(s). Je kunt dan ook direct solliciteren.

    ‘De basis op orde’

    Werk mee aan de informatiehuishouding van gemeente Rotterdam

    Van e-mails, digitale bestanden en documenten tot video’s, social media en websites: Informatie is alles voor de gemeente Rotterdam. We gebruiken informatie om te kunnen werken: om te weten wat er speelt in de samenleving, welke afspraken er zijn gemaakt en wat er moet gebeuren in de toekomst. En we delen natuurlijk zelf ook veel informatie. We informeren burgers en bedrijven en vervullen daarmee onze wettelijke plicht.

    Alle maatregelen om informatie vindbaar, volledig en betrouwbaar te houden noemen we informatiehuishouding. Een gezonde informatiehuishouding is voor ons net zo belangrijk als betrouwbare financiën of goed personeel. Onze afdeling Procesmanagement Beheer Informatiehuishouding (PBI) speelt daarbij een cruciale rol en zorgt ervoor dat alle informatie op orde is én blijft.

    Wil jij onze afdeling PBI komen versterken? Lees dan verder en bekijk onze vacatures. 

    De basis op orde

    Informatiehuishouding is een complex geheel. Op dit moment gebruiken we als gemeente ruim 1.000 applicaties waarin we diverse soorten en vormen van informatie opslaan en/of verwerken. Alleen al voor de opslag van documenten gebruiken we – naast de veelheid aan netwerkschijven – naar schatting 200 verschillende applicaties. Dat alles vraagt om strategische en tactische keuzes over de inrichting van (ketens aan) verantwoordelijkheden, processen en systemen.

    Een veelgemaakte denkfout is dat de kwaliteit van de informatiehuishouding slechts vraagt om wat software en enkele administratieve krachten. Maar het is complexer dan dat. Ook de procesinrichting en procesanalyses om het beheer te verbeteren zijn van wezenlijk belang voor een informatiehuishouding waarin de ‘basis op orde’ is.

    Wil jij de afdeling PBI komen versterken?

    De afdeling PBI valt binnen de directie Informatie, Innovatie, Facilitair en Onderzoek van Bestuurs- en Concernondersteuning (BCO/IIFO) en bestaat uit acht teams:

    • drie expertisecentra: Kwaliteit, Informatie en Publicaties, Expertise Centrum Processen en Expertise Centrum Informatiebeheer;
    • drie operationele teams: Concern Document Registratieteam, Concern Archieven Dienst en het dienstverleningsteam Service en Ondersteuning Informatiehuishouding;
    • twee programmateams voor concernbrede invoering van digitale beheersystemen ende  ondersteuning van afdelingszaken en nieuwe wetgeving (WOO).

     

    Binnen onze teams hebben we diverse interessante functies op het gebied van advies, kwaliteit, beleidsontwikkeling, procesmanagement, beheer en wetgeving. Functies waarin je onze collega’s direct kunt ondersteunen in hun werk. Denk aan de rol van recordmanager, kwaliteitsmedewerker, beleidsadviseur of strategisch adviseur.

    Stuk voor stuk uitdagende functies binnen een snelle, veranderende digitale wereld van informatie, data, processen en informatie(stromen) binnen de gemeente. Functies waarbij jij kunt bijdragen aan een goed, rechtmatig, kwalitatief, betrouwbaar en veilig gebruik van alle soorten informatie voor alle Rotterdamse collega’s en burgers.