Van e-mails, digitale bestanden en documenten tot video’s, social media en websites: Informatie is alles voor de gemeente Rotterdam. We gebruiken informatie om te kunnen werken: om te weten wat er speelt in de samenleving, welke afspraken er zijn gemaakt en wat er moet gebeuren in de toekomst. En we delen natuurlijk zelf ook veel informatie. We informeren burgers en bedrijven en vervullen daarmee onze wettelijke plicht.
Alle maatregelen om informatie vindbaar, volledig en betrouwbaar te houden noemen we informatiehuishouding. Een gezonde informatiehuishouding is voor ons net zo belangrijk als betrouwbare financiën of goed personeel. Onze afdeling Procesmanagement Beheer Informatiehuishouding (PBI) speelt daarbij een cruciale rol en zorgt ervoor dat alle informatie op orde is én blijft.
Wil jij onze afdeling PBI komen versterken? Lees dan verder en bekijk onze vacatures.
Informatiehuishouding is een complex geheel. Op dit moment gebruiken we als gemeente ruim 1.000 applicaties waarin we diverse soorten en vormen van informatie opslaan en/of verwerken. Alleen al voor de opslag van documenten gebruiken we – naast de veelheid aan netwerkschijven – naar schatting 200 verschillende applicaties. Dat alles vraagt om strategische en tactische keuzes over de inrichting van (ketens aan) verantwoordelijkheden, processen en systemen.
Een veelgemaakte denkfout is dat de kwaliteit van de informatiehuishouding slechts vraagt om wat software en enkele administratieve krachten. Maar het is complexer dan dat. Ook de procesinrichting en procesanalyses om het beheer te verbeteren zijn van wezenlijk belang voor een informatiehuishouding waarin de ‘basis op orde’ is.
De afdeling PBI valt binnen de directie Informatie, Innovatie, Facilitair en Onderzoek van Bestuurs- en Concernondersteuning (BCO/IIFO) en bestaat uit acht teams:
Binnen onze teams hebben we diverse interessante functies op het gebied van advies, kwaliteit, beleidsontwikkeling, procesmanagement, beheer en wetgeving. Functies waarin je onze collega’s direct kunt ondersteunen in hun werk. Denk aan de rol van recordmanager, kwaliteitsmedewerker, beleidsadviseur of strategisch adviseur.
Stuk voor stuk uitdagende functies binnen een snelle, veranderende digitale wereld van informatie, data, processen en informatie(stromen) binnen de gemeente. Functies waarbij jij kunt bijdragen aan een goed, rechtmatig, kwalitatief, betrouwbaar en veilig gebruik van alle soorten informatie voor alle Rotterdamse collega’s en burgers.
Bekijk alle openstaande vacatures van de afdeling PBI.
Beleidscoördinator Informatiehuishouding
Kwaliteitsmedewerker Informatiehuishouding
Senior Kwaliteitsadviseur Informatiehuishouding
Kwaliteitsadviseur Informatiehuishouding
Medewerker Servicedesk Informatiehuishouding
Recordmanager / Product Owner DIVA
Recordmanager / Product Owner Rotterdams Digitaal Dossier
Recordmanager Informatiehuishouding
Afdelingsadviseur Informatiehuishouding
Consultant Informatiehuishouding
Generalist Informatiehuishouding
Ga jij graag aan de slag met de informatiehuishouding van Rotterdam? Solliciteer dan via de ‘solliciteer direct’-button op de vacaturepagina.