Naar hoofdinhoud Naar hoofdnavigatiemenu

Sander is van informatie verzamelen om nieuwe besmettingen te voorkomen

Het verhaal van Sander

“Je hoeft geen zorgprofessional te zijn om nu te kunnen helpen.”

Sander werkte in de hospitality toen de coronacrisis uitbrak. En ook voor hem betekende het virus een voorlopig einde van zijn contract. Bij de pakken neerzitten? Dat is niets voor Sander. Al helemaal niet nu. Hij ging op zoek naar een (tijdelijke) baan met betekenis, kwam al snel een interessante vacature tegen bij de GGD en kon twee weken later aan de slag als medewerker bron- en contactonderzoek.

Wat is dat, een medewerker bron- en contactonderzoek?

"Als medewerker bron- en contactonderzoek – afgekort: BCO-medewerker – bel je mensen die positief zijn getest op corona. Eerst deel je de uitslag en probeer je de persoon op zijn of haar gemak te stellen. Vervolgens ga je de thuissituatie in kaart brengen. Woont die persoon alleen of met ouders, kinderen of andere huisgenoten? Daarna ga je inventariseren welke plekken hij of zij allemaal heeft bezocht en met wie hij of zij nog meer in contact is geweest. Die contactpersonen ga je ook weer bellen. Uiteindelijk helpt al deze informatie om nieuwe besmettingen te voorkomen."

Hoe lang ben je meestal bezig met zo’n onderzoek?

"Dat verschilt. Het ene onderzoek duurt een half uur, het andere een hele werkdag. Mensen die op vakantie of naar feestjes en verjaardagen zijn geweest, kunnen heel veel contactpersonen hebben. Bij grote onderzoeken roep ik direct de hulp in van mijn collega’s. Het is natuurlijk belangrijk dat mensen zo snel mogelijk horen dat ze met een besmet persoon in aanraking zijn geweest en zelf maatregelen kunnen nemen."

Je hebt veel informatie nodig om een situatie in kaart te brengen en de juiste conclusies te trekken.

Wat moet je allemaal weten en kunnen in jouw functie?

"Om meteen maar een vooroordeel weg te nemen: je hoeft geen medisch professional te zijn om dit werk te kunnen doen. Als iemand aan de andere kant van de lijn om medisch advies vraagt, zit er altijd wel een arts hier op kantoor met wie je kunt sparren. Of je verwijst de persoon door naar de huisarts. Als BCO-medewerker moet je allereerst mensenkennis hebben. Soms zijn mensen paniekerig of gestrest door de uitslag, maar moet je wel alle informatie kunnen ophalen die nodig is. Dat vereist sympathie en inlevingsvermogen. Daarnaast moet je kunnen doorvragen. Een goede BCO-medewerker is nooit tevreden met het eerste antwoord. Je moet ook kunnen omgaan met grote hoeveelheden informatie én een beetje overweg kunnen met computersystemen. Het systeem waarin we alle informatie verwerken, is best complex."

Moet je dat allemaal op dag één al kunnen?

"Voordat je echt aan de slag kunt doe je een scholingstraject. Je leert dan hoe zo’n onderzoek in elkaar steekt, luistert mee met een ervaren medewerker en pakt onder begeleiding zelf de telefoon op. Na een paar dagen trainen heb je genoeg informatie verzameld om zelfstandig een onderzoek te kunnen doen. Het scholingstraject is echt top geregeld. Tijdens, maar ook daarna kun je al je vragen kwijt aan de mensen om je heen. Je staat er echt niet alleen voor. Als ik terugkijk op de afgelopen maanden heb ik heel veel geleerd. Ik weet nu precies wat ik moet doen om een gesprek zo af te ronden dat iemand rustig is en precies weet wat hij of zij moet doen. Dat geeft heel veel voldoening."

Bekijk de vacatures

Ik ben van dagelijks honderden Rotterdammers testen op corona

Het verhaal van Leontien

Lees meer