Naar hoofdinhoud Naar hoofdnavigatiemenu

Faisoel is van kansen pakken en doorgroeimogelijkheden zien

Het verhaal van Faisoel

“Mijn doel? Zo veel mogelijk mensen helpen op een zo efficiënt mogelijke manier.”

Uit zijn baan in de sales haalde Faisoel weinig voldoening meer. En dus besloot hij zijn werkende leven om te gooien met een universitaire studie klinische psychologie. Na een tijdje als ambulant begeleider te hebben gewerkt, kwam hij bij de gemeente Rotterdam terecht voor een tijdelijke opdracht als Wmo-adviseur. Binnen 2,5 jaar veroverde hij een vast contract én groeide hij door naar de functie van teammanager.

Waarom heb je juist voor de zorg gekozen?

"Toen ik in de sales werkte zaten we midden in de recessie. Wanneer mijn toenmalige collega’s ergens mee zaten, merkte ik dat ze meteen aan mijn bureau stonden. Blijkbaar voelen mensen zich bij mij op hun gemak. Ik vind het interessant om menselijke emoties te ontdekken en daarmee op de juiste manier om te gaan."

Je leercurve is steil. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

"Ik ben bij de gemeente Rotterdam begonnen als Wmo-adviseur. In deze rol behandel en beoordeel je aanvragen van burgers voor hulp bij dagbesteding, begeleiding en huishoudelijke verzorging. Mensen goed helpen vind ik belangrijk, maar snelheid ook. Daarom zorgde ik ervoor dat ik tijdens het indicatiegesprek al het zorgplan in elkaar zette. Zo kon ik ruim 2,5 keer zoveel mensen helpen dan ‘normaal'.

Inmiddels implementeer ik als teammanager mijn efficiënte werkwijze op grotere schaal. Ik leid het ‘inhaalteam’: een team van 30 Wmo-adviseurs die meldingen moeten verwerken die al te lang lagen te wachten. We zijn nu ruim een half jaar verder en hebben samen zo’n 8.000 mensen geholpen. Die functie van teammanager is me overigens niet komen aanwaaien. Ik heb me echt moeten bewijzen en mijn leidinggevenden moeten overtuigen: dit is mijn plan en dit is wat ik wil."

Ik ga elke dag met plezier naar mijn werk. Dat gevoel probeer ik ook aan mijn mensen mee te geven.

Wat voor type manager ben jij?

"Ik ben echt een people manager. Onze dienstverlening moet 100% doorgaan, maar wel met mensen die lekker in hun vel zitten. Eén keer in de maand heb ik een individueel gesprek met iedereen in mijn team om te checken hoe het gaat. Ik ga elke dag met plezier naar mijn werk en met plezier weer naar huis. Dat gevoel probeer ik ook aan mijn mensen mee te geven. Om het coachend leidinggeven onder de knie te krijgen, heb ik vanuit de gemeente ook verschillende trainingen en workshops mogen doen, zoals de green belt-training van Lean Six Sigma en de training communicatie, interactie en managementvaardigheden (KIM)."

Wat heeft de nabije toekomst voor jou in petto?

"Het inhaalteam is zó succesvol dat we in de zomer kunnen stoppen. Zelf ben ik onlangs gestart met een nieuwe uitdaging als manager bij het Regionaal Bureau Zelfstandigen (RBZ). Daar ga ik de gemeente ondersteunen bij aanvragen van startende/gevestigde ondernemers waaronder BBZ (besluit bijstandsverlening zelfstandigen), de tegemoetkoming voor zelfstandigen die bijvoorbeeld financiële problemen hebben. Inhoudelijk weet ik er niet zoveel over, maar dat wilde ik juist. Je wordt pas echt een manager als je iets gaat managen waar je niets over weet."

Ik ben van Rotterdammers met schulden weer hoop geven

Het verhaal van Eudia

Lees meer