Naar hoofdinhoud Naar hoofdnavigatiemenu

Edna is van tot het uiterste gaan voor mensen die hulp nodig hebben.

Het verhaal van Edna

"De rol van Wmo-adviseur is een mooie mix van hulpverlening en advies."

Edna is het type dat altijd geprikkeld wil blijven. Na haar opleiding sociaalpedagogische hulpverlening begon ze met werken in de jeugdhulpverlening en de verslavingszorg. Na een aantal interessante jaren besloot ze het roer om te gooien en docent zorg & welzijn te worden op een vmbo-school. Dat deed ze zeven jaar met veel plezier, tot ze besloot haar hulpverlenershart weer te volgen als Wmo-adviseur bij de gemeente Rotterdam.

Waarom koos je voor de gemeente Rotterdam?

"Ik wilde weer de hulpverlening in zonder de onregelmatige werktijden van de zorg. De vacature van Wmo-adviseur sprak me meteen aan, omdat het een mooie mix van hulpverlenen en advies geven beschreef. Maar, heel eerlijk, ik kreeg de baan pas na mijn derde poging! Misschien heb ik zo juist mijn geschiktheid bewezen, want als Wmo-adviseur is het belangrijk dat je niet snel opgeeft."

Wat doet een Wmo-adviseur bij de gemeente Rotterdam?

"Een klein beetje achtergrondinformatie: Wmo staat voor Wet maatschappelijke ondersteuning. Deze wet zorgt ervoor dat mensen die ondersteuning nodig hebben zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. Als Wmo-adviseur handel ik aanvragen af voor vormen van hulp of zorg die binnen de Wmo vallen, zoals huishoudelijke hulp, begeleiding, dagbesteding of hulpmiddelen zoals een rolstoel of scootmobiel. Als er een aanvraag bij mij binnenkomt, start ik eerst met een voorbereidend onderzoek. Vervolgens moet er een afspraak worden gemaakt met de cliënt en zijn of haar mantelzorger of begeleider – het ‘keukentafelgesprek’. Als adviseur denk ik mee over welke ondersteuning de cliënt nodig heeft, vooral recht op heeft en welke mogelijkheden er zijn. Ik stel een ondersteuningsverslag op en zorg ervoor dat de aanvraag wordt afgerond. Over het algemeen heb ik zo’n 10 tot 30 dossiers tegelijkertijd. Dat lijkt heel veel maar met elke cliënt ben je, afhankelijk van de ondersteuning, relatief kort bezig. Dat maakt het werk ook zo dynamisch."

Als Wmo-adviseur heb je kortdurend contact met veel verschillende cliƫnten. Dat maakt het werk heel dynamisch.

Welke persoonlijke of professionele eigenschappen moet je hebben als Wmo-adviseur?

"Je moet vooral goed kunnen luisteren en kritisch zijn. Als Wmo-adviseur verleen je geen zorg, maar denk je mee in het traject. Goed je grenzen kunnen aangeven is daarom ook belangrijk. Daarnaast doe je veel kennis op on the job. Naast mijn afspraken met cliënten zit ik dagelijks in het callcenter van de VraagWijzer om zorgvragen van Rotterdammers te beantwoorden. Zo leer je veel verschillende cases kennen. In het begin vond ik dat spannend: wat als ik een vraag krijg waarop ik het antwoord niet weet? In de praktijk bleek die onzekerheid niet nodig. Als je de persoon aan de andere kant van de lijn even op pauze zet en heel hard HELP roept, staat er altijd wel een collega-adviseur klaar om even met je te sparren."

Je doet dit werk nu 1,5 jaar. Wat is voor jou het mooiste moment van de afgelopen tijd?

"Elke dag heeft mooie momenten. Je begint je werkdag met inventariseren wie je gaat spreken en eindigt met wie je hebt geholpen. Soms hoor je schrijnende verhalen van mensen met lichamelijke en geestelijke klachten die heel hard jouw hulp nodig hebben. Het geeft voldoening om te merken dat je van betekenis bent, hoe klein je bijdrage soms ook is."

Ik ben van kansen pakken en doorgroeimogelijkheden zien

Het verhaal van Faisoel

Lees meer